forum.decroissance.info » Forum Index forum.decroissance.info »
Lieu d'échanges autour de la décroissance

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tim Kasser : Gross National Happiness

This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    forum.decroissance.info » Forum Index -> Sortir de l'économie ?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robignoles

PostPosted: 10 Feb 2008 15:27    Post subject: Tim Kasser : Gross National Happiness Reply with quote

Bonjour à tous,

j'ai découvert Tim Kasser dans le dossier spécial décroissance du Courrier International (n° 896). Il y est question d'un célèbre graphique de Tim Kasser représentant le non lien entre bonheur et revenus.
J'aimerai beaucoup voir ce graphique, mais je ne parviens pas à le trouver sur internet. Sauriez-vous me diriger vers ce graphique?

Merci.
Back to top
View user's profile Send private message
NouiL
Guest

PostPosted: 10 Feb 2008 20:42    Post subject: Reply with quote

J'ai trouvé quelques trucs (assez rapidement d'ailleurs Moqueur )
Je suppose que le graphique est celui ci-dessous même si il parait un peu trop simple quand même ...

Quote:
In her article, Ms. Bunting discusses the work of Tim Kasser, an American Psychologist concerned with materialism, values, and goals. Kasser has created an aspirational index which helps to distinguish between two types of goals:

Extrinsic, materialistic goals (e.g., financial success, image, popularity) are those focused on attaining rewards and praise, and are usually means to some other end. Intrinsic goals (e.g., personal growth, affiliation, community feeling) are, in contrast, more focused on pursuits that are supportive of intrinsic need satisfaction.

According to Kasser, he would like to “help individuals and society move away from materialism & consumerism and towards more intrinsically satisfying pursuits that promote personal well-being, social justice, and ecological sustainability.”

http://hughgrahamcreative.com/category/the-generalist/

Ou sinon il y a
http://faculty.knox.edu/tkasser/aspirations.html

Et il explique apparemment cela dans "The High Price of Materalism" sorti en 2003.

Enfin pour ce qui de mon avis personnel, ça me laisse un peu dubitatif.
D'ailleurs parce que cela se rapproche a une étude visant à mesurer la bonheur, ou la satisfaction. Alors que pour moi, elle est totalement subjectif... Et très peu lié à choix construction social, mais plutôt au idéaux. (l'auteur semble mélangé les deux dans le graphique.)
Enfin de toute façon, je ne ferais la difference qu'il fait entre spiritualisme, et matérialisme(qui est une évasion vers l'inconcience/Mystique comme une autre)... C'est quand même un peu caricatural comme axe...

Et d'autres part, ça fait un peu " faite ce que je dis, vous serez heureux"

Voila...
Back to top
economiste
Guest

PostPosted: 24 Mar 2008 0:34    Post subject: Reply with quote

c'est du bon pour manipuler les profilages psy des entretiens d'embauche ça coco...
Back to top
This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    forum.decroissance.info » Forum Index -> Sortir de l'économie ? All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum